Zdravotnické právo v praxi, 2005, číslo 2

Přehledné články

Etika a právo v kontextu lékařské etiky

Soňa Matochová, MUDr. Tomáš Lajkep Ph.D

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 24-26  

Článek se zabývá vzájemným vztahem práva a etiky v oblasti zdravotnictví. Podává přehled vývoje názorů na vztah etiky a práva. Zdůrazňuje důležitost respektování etických pravidel při poskytování zdravotní péče.

Zvýšení důchodu pro bezmocnost - Jak mohou lékaři svým pacientům poradit

Jarmila Vojáčková-Kuncová

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 27  

Článek se zabývá poskytováním sociální dávky „zvýšení důchodu pro bezmocnost“, podmínkami za kterých může být poskytována. Podává informaci zejména lékařům, jak mohou svým pacientům pomoci tuto dávku získat.

Vliv vstupu České republiky do EU na paralelní dovozy patentovaných léčiv

Zuzana Fastnerová

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 28-29  

Oblast paralelních dovozů farmaceutických výrobků výrazně ovlivnil přístup České republiky do EU a pro české generické společnosti představuje jedno z klíčových témat. Princip volného pohybu zboží by totiž měl umožnit českým generickým společnostem dovážet jejich levné generické výrobky do ostatních členských států EU. Smlouva o přistoupení však účinnost tohoto mechanismu vzhledem k novým členským státům odsouvá na přechodné období, které však může trvat až do roku 2016. Neznamená to však, že by naši výrobci generik neměli žádné možnosti vývozu. Limitované možnosti existují, je však nutno dodržet některé základní podmínky stanovené Smlouvou o přistoupení,...

Psychotropní látky a řízení motorových vozidel

Mgr. Ing. Lukáš Prudil Ph.D

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 30-33  

Článek se zabývá problematikou posuzování zdravotní způsobilosti pro účely získání a držení oprávnění k řízení motorových vozidel. Je zaměřen rovněž na posouzení oznamovací povinnosti mezi jednotlivými lékaři a orgány veřejné správy.

Farmaceutický marketing a právo

Eva Vaňková

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 34-35  

V příspěvku naleznete odpovědi na dotazy z oblasti lékové reklamy a marketingu. Odpovědi přitom zároveň shrnují aktuální pravidla, která se týkají srovnávací reklamy, skryté reklamy a tedy i tzv. PR článků. A dozvíte se také, proč je v reklamě problematický tzv. motiv strachu, zda se smí dělat reklama na neregistrované léky a jak jsou znevýhodněny prezentace homeopatických léčivých přípravků.

Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky

Patrik Kastner

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 36-37  

Článek pojednává o aktuálním stavu právní úpravy reklamy na humánní léčivé přípravky zaměřené na odborníky se zvláštním zaměřením na povolené a zakázané aktivity v oblasti této reklamy. Pozornost je věnována definici odborníka v zákoně o regulaci reklamy, činnostem obchodních zástupců farmaceutických společností a sponzorským aktivitám.

Informace

Přehled činnosti výboru pro sociální politiku a zdravotnictví ve 2. čtvrtletí roku 2005

Antonín Papoušek

Zdravot. právo v praxi; 2005; 2: 38  

Ve druhém čtvrtletí roku 2005 se podařilo po opětovném vrácení k novému projednání ve výboru doprojednat a doručit do Poslanecké sněmovny vládní návrh na vydání zákona o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů. Tento zákon byl nakonec 29. června 2005 schválen Poslaneckou sněmovnou. Zákon je proti původní předloze poměrně liberální.


Zdravotnické právo v praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.